Tunes uit Tunesië: hiphop-powerhouse Boutheina rapt over vrijheid en verandering

De jonge Tunesische Boutheina El Alouadi, a.k.a. Medusa, rapt al sinds haar 10e over vrouwenrechten, abortus en andere sociale thema’s. Tijd om meer over haar te leren!

Rap als familietraditie

De jonge rapster raakte op haar 10e geïnteresseerd in de wereld van hiphop. Rap was een soort familietraditie: haar oom is rapper en haar broer is breakdancer. Haar familie is dan ook een belangrijke steun voor Boutheina, in haar opvallende rol als vrouw in de Tunesische hiphopscene. Door die steun kon ze veel tijd doorbrengen met andere jonge, vaak mannelijke, artiesten om meer ervaring op te doen en haar netwerk te vergroten.

De 26-jarige artiest rapt en danst op verschillende muziekfestivals, ook buiten Tunesië (zoals Heatzbeats festival in Berlijn) en werkte al samen met diverse internationale artiesten als DJ killer, StachenSon Beat, Thus beats en Spinoza.

Rappen met een boodschap

Boutheina’s rap is uniek, feministisch en gaat over meer dan alleen maar ‘vrouwen en alcohol’, zoals ze zelf aangeeft (veel mensen in Tunesië vinden dat ze traditionele Tunesische waarden niet respecteert).

Boutheina rapt om iets te veranderen. Haar nummers gaan over maatschappelijke thema’s zoals vrouwenrechten, corruptie en politiegeweld. In 2013 bracht ze haar eerste muziekvideo uit: ‘Hold on’ waar ze zowel in het Arabisch als Engels rapt.

Tunesische revolutie

Boutheina rapt in het Arabisch, Frans en Engels om ook voor een breder publiek bereikbaar te worden. Zo bracht ze in 2011 het nummer ‘Tounsiya fière de l’être’ (‘Trots om Tunesisch te zijn’) uit. Dat was tijdens de Tunesische revolutie waarbij honderdduizenden jongeren de straat opgingen. Het nummer werd dezelfde avond door meer dan 3 miljoen mensen beluisterd en inspireerde jongeren om te demonstreren voor waardigheid en vrijheid.

Investeren in cultuur

Boutheina vindt het jammer dat veel vrouwelijke rappers niet erg zichtbaar zijn, al helemaal niet in Tunesië. ‘Er zijn wel vrouwen die rappen, maar die maken zich niet zo bekend als ik’. Ze vindt het belangrijk dit wel te doen, ook als jonge moeder. Het is belangrijk te investeren in cultuur om zo geweld en extremisme te ontmoedigen. ‘Als jongeren niet in aanraking komen met kunst en cultuur en iets nieuws leren is er de kans dat ze een negatieve kant op gaan. Dat moeten we voorkomen’.

Dit artikel werd geschreven door M.OOST contributor Amel. Voor meer achtergrond en informatie zie HIER en HIER

Meer lezen over Midden-Oosterse muziek? Lees ook ons interview met de oprichtster van Mideast Tunes.

Leave a reply

Theme developed by TouchSize - Premium WordPress Themes and Websites